ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ, ΛΑΤΡΕΙΑ, ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ, ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, ΦΩΤΟΕΝΘΥΜΗΜΑΤΑ, ENOΡΙΑ-ΔΡΑΣΙΣ

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2016

Νηστεία

 Η νηστεία ήταν η πρώτη εντολή του θεού στους πρωτοπλάστους πριν την πτώση. Δηλαδή η απαγόρευση απ’το δέντρο της γνώσεως του καλού και του κακού. Ο ίδιος ο Χριστός νηστεύει σαράντα ημέρες δίνοντας το παράδειγμα στους μαθητές Του. Η νηστεία αποτελεί ένα από τα καλύτερα όπλα κατά των παθών και οι  Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας με πολύ σοφία μας καθόρισαν τις ημέρες, τις περιόδους αλλά και τον τρόπο τηρήσεώς της.
Δυστυχώς σήμερα στην εποχή της αφθονίας και της υπερκατανάλωσης η νηστεία φαίνεται:
α) Γι’ αυτούς οι οποίοι δεν έχουν σχέση με εκκλησιαστική ζωή, ως μία απαρχαιωμένη και περιττή ιδέα που δεν έχει σχέση με τη ζωή ενός σύγχρονου «προοδευτικού» ανθρώπου.
β) Για τον  «άνθρωπο της εκκλησίας» είναι μία περίοδος που απέχει από συγκεκριμένες τροφές (δίαιτα) και δυστυχώς πολλές φορές αντικαθιστώντας αυτές, βρίσκοντας υποκατάστατα 

ΕΜΠΟΔΙΑ & ΠΡΟΦΑΣΕΙΣ
    Eπειδή τα πνευματικά οφέλη από τη νηστεία είναι μεγάλα επόμενο είναι ο διάβολος να φέρνει στο δρόμο μας εμπόδια και προφάσεις με σκοπό να μας αποτρέψει.             Παραθέτουμε μερικά:
1. Επικαλούνται πολλοί ότι η νηστεία είναι δύσκολη και παραιτούνται από κάθε προσπάθεια.
2. « Η νηστεία δεν είναι τίποτα. Άλλα ζητάει ο Θεός καθαρή καρδιά» Μια δικαιολογία από ανθρώπους που βλέπουν την πίστη και την χριστιανική ζωή εντελώς επιφανειακά και αποσπασματικά.
3. «Ασθενής και οδοιπόρος. Εργάζομαι ή είμαι άρρωστος» Ενστάσεις εύλογες αλλά τις περισσότερες φορές όμορφες δικαιολογίες.
4. «Επιτρέπονται τα αυγά και όχι το κοτόπουλο, δεν τρώμε ψάρια ενώ τρώμε θαλασσινά, τρώμε ελιές και δεν τρώμε λάδι».

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΝΗΣΤΕΙΑ
1.  Η νηστεία δεν είναι σκοπός αλλά μέσον για την κάθαρση από τα πάθη.
2.   Η εκκλησία με την νηστεία δεν περιφρονεί τις τροφές και το σώμα αφού αυτά είναι διμιουργήματά Του. Αλλά, επιδιώκει την απαλλαγή από τα πάθη. «Ημεῖς οὐκ  ἐδιδαχθήκαμεν σωματοκτόνοι,  ἀλλά παθοκτόνοι» λένε οι Άγιοι Πατέρες.
3.  Η νηστεία δεν έχει νόημα όταν γίνεται επιδεικτικά. Ο ίδιος ο Χριστός, μας λέει. «Όταν νηστεύετε, να μην γίνεστε σκυθρωποί, όπως οι υποκριτές, που παραμορφώνουν την όψη τους για να δείξουν  στους ανθρώπους πως νηστεύουν. Σας διαβεβαιώνω πως έτσι έχουν κιόλας λάβει την ανταμοιβή τους. Εσύ αντίθετα, όταν νηστεύεις, περιποιήσου τα μαλλιά σου και νίψε το πρόσωπό σου, για να μη φανεί στους ανθρώπους η νηστεία σου, αλλά στον Πατέρα σου, που βλέπει τις κρυφές πράξεις, θα σου το ανταποδώσει φανερά».
4. Η τροφή πρέπει να είναι μετρημένη. Νηστεία και στην ποιότητα και στην ποσότητα. «Οὐ τό βραδυφαγῆσαι τοῦτο μόνον νηστεία  ἐστίν,  ἀλλά καί τό βραχυφαγῆσαι καί τό μή ποικιλοφαγῆσαι» μας λένε οι Άγιοι Πατέρες μας. 
5. Η σωματική νηστεία θα πρέπει να συνοδοιπορεί και με την πνευματική νηστεία. Πολλοί άνθρωποι τηρούν κατά γράμμα το τυπικό της νηστείας αλλά μέσα στην καρδιά τους υπάρχει μίσος. Η νηστεία όταν χωριστεί απ’την αγάπη χάνει το νόημα της.
6. Η νηστεία θα πρέπει να συνδυάζεται με την ελεημοσύνη. Σήμερα λησμονούμε και ξεχνούμε αυτήν την διάσταση της νηστείας. Δηλαδή να προσφέρουμε έστω και από το υστέρημά μας σε κάποιον που έχει ανάγκη.

ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 
   Για πολλούς χριστιανούς η νηστεία συνδέεται άμεσα με την Θεία Κοινωνία. Κάποιοι νηστεύουν χωρίς να έχουν εξομολογηθεί ή αρνούνται στον πνευματικό να συμφιλιωθούν με κάποιον που έχουν διαμάχη. Αλλά επειδή έχουν νηστέψει απαιτούν να συμμετάσχουν στη Θεία Ευχαριστία.
     Η συμμετοχή μας στην Θεία Κοινωνία προυποθέτει να κάνουμε πολύ σοβαρότερα πράγματα, όπως να συμφιλιωθούμε με τον αδελφό μας  μέσω του Μυστηρίου της Εξομολογήσεως, να κάνουμε προσευχή, να μελετούμε την Αγία Γραφή και άλλα ιερά αναγνώσματα. Η νηστεία χωρίς τα παραπάνω είναι ανάπηρη και μάλιστα όταν δεν συνδέεται με την μετάνοια δημιουργεί την ψευδαίσθηση της πνευματικής αυτάρκειας.

ΝΗΣΤΕΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
     Μας προτείνει λοιπόν η Εκκλησία τον δρόμο της ελευθερίας με την άσκηση και την νηστεία. Ένας δοκιμασμένος δρόμος μακριά απ’τις εξαρτήσεις του κόσμου, τις παράλογες απαιτήσεις της υπερκαταναλωτικής κοινωνίας, από την δουλεία των παθών.
    Με την νηστεία προγευόμαστε τη Βασιλεία του Θεού. Γιατί όπως γνωρίζουμε στον παράδεισο δεν θα υπάρχουν υλικές ανάγκες. Ο χαριτωμένος άνθρωπος θα ευφραίνεται από την κοινωνία του με τον Χριστό.   
   

Επιμέλεια: Πρεσβ. Δημήτριος Μπακόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.